Krijg meer inzicht in je website met Google Analytics

Wanneer je een website hebt ben je waarschijnlijk benieuwd naar je bezoekersaantallen en via welke kanalen deze bezoekers binnenkomen. Met Google Analytics krijg je eenvoudig inzicht in deze gegevens, maar daarnaast biedt het nog veel meer informatie!

Hoe lang blijft een bezoeker eigenlijk op je site, welke pagina is succesvol en welk device gebruiken jouw bezoekers om je website te bezoeken? Al deze inzichten kunnen leiden tot acties waarmee je de kwaliteit van je website kunt verbeteren.

Meer inzicht in je website?

Benieuwd naar wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op en laten we er eens over brainstormen.

Contact

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een gratis tool van Google, waarmee je alle statistieken van je website kunt bijhouden. Zo kun je inzien hoeveel bezoekers je website krijgt, welke pagina’s het meest bezocht worden en hoe lang bezoekers op je website blijven.

Ook kun je meten hoe vaak bezoekers bepaalde acties uitvoeren op je website. Je verkrijgt deze gegevens door het plaatsen van een zogenaamde tracking code op je website. Als dit geregeld is kun je aan de slag met het meten en analyseren van je bezoekers.

Waarom zou je Google Analytics gebruiken?

Afgezaagd maar waar, meten is weten. En met Google Analytics kun je een hele hoop meten. Van eenvoudige zaken zoals de locatie van je bezoekers, tot diepgaande informatie zoals klikpaden en conversies.

Al deze informatie kun je gebruiken om je website te verbeteren, de gebruikerservaring van je bezoekers naar een hoger niveau te tillen én om je marketingactiviteiten beter af te stemmen. Zijn er wel bezoekers maar converteren ze niet? Wellicht is de website helemaal niet gebruiksvriendelijk, of worden de verkeerde bezoekers aangetrokken.

Een bedrijf dat actief is in Nederland heeft vaak niets aan bezoekers uit de Verenigde Staten. Komen er veel bezoekers op de website naar aanleiding van social media of Google Ads campagnes maar verlaten ze je site weer direct? Wellicht sluit de inhoud van de advertentie niet aan bij de landingspagina waar bezoekers terecht komen.

Dit zijn nog maar een paar situaties waarbij je door het gebruik van Google Analytics eenvoudig pijnpunten van je website ontdekt.
Uiteraard spoor je niet alleen zaken op die beter kunnen, je ziet ook welke pagina’s juist al goed presteren.

De voordelen in het kort

Met Google Analytics kun je onder andere:

  • Prestaties van de website meten; bezoekersaantallen, de tijd die bezoekers op je website doorbrengen, je best presterende pagina’s, maar ook welke pagina’s ervoor zorgen dat de bezoeker je website verlaat.
  • Je bezoekers analyseren; wordt de website vooral door mannen of vrouwen bezocht? Waar komen ze vandaan, in welke leeftijdscategorie bevinden ze zich?
  • Gebeurtenissen bijhouden. Bezoekers voeren acties uit op je website, bijvoorbeeld een aankoop, maar ook het downloaden van een brochure of het invullen van een contactformulier kan een gebeurtenis zijn
  • Je kunt een gebeurtenis instellen als doel. Hierdoor kun je eenvoudig doelen stellen en deze meten

Wat kunnen wij voor je doen?

  • Google Analytics instellen via Tag Manager
  • In overleg met jou bepalen we doelen die we vervolgens instellen in Google Analytics
  • Segmenten aanmaken. Een segment is een subset van alle gegevens, op basis van gebruikers, sessies of hits. Zo kun je bijvoorbeeld data verzamelen van alle gebruikers die al eerder op de website zijn geweest. Op deze manier kun je specifieke bezoekers beter analyseren en de data bijvoorbeeld gebruiken voor (re)targeting
  • We zetten je data om in bruikbare informatie die jij kunt gebruiken voor marketingdoeleinden. We doen dit aan de hand van dashboards waardoor de informatie eenvoudig te interpreteren is