Meet het gedrag van je bezoekers met Google Tag Manager

Hoe lang doet jouw developer over het plaatsen van een tag, een stukje code op je website? Vaak gaat er een heel proces aan vooraf, waardoor je lang moet wachten op het seintje dat het klaar is.

Of rommel jij misschien zelf wel eens in de code? Als je geen developer bent kan dit riskant zijn. Maar om te weten wat bezoekers doen op jouw website is het wel van belang dat de juiste tags geplaatst zijn. Daarom zijn wij fan van Google Tag Manager: een eenvoudige oplossing waarmee je tags plaatst op je site. En met die tags kun je heel veel.

Meer uit je data halen?

Benieuwd naar wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op en laten we er eens over brainstormen.

Contact

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager (GTM) is een tool van Google waarmee je heel eenvoudig tags kunt toevoegen aan je website. Een tag is een klein stukje code. Veel online marketing tools, zoals Google Analytics, Facebook, LinkedIn en Hotjar kun je aan de hand van tags op je website installeren.

Na het plaatsen van een tag kun je bijhouden hoe bezoekers zich gedragen op je site en deze informatie gebruiken voor jouw marketingactiviteiten. Door het verzamelen van al deze gegevens kun je advertenties personaliseren en afstemmen op het gedrag van je bezoekers. Hierdoor kun je jouw campagnes optimaliseren en zo succesvol mogelijk maken.

Normaal gesproken heb je een developer nodig om deze tags toe te voegen aan je website, maar door het implementeren van Google Tag Manager is dit niet meer nodig.

Hoe werkt het?

Nadat GTM geïnstalleerd is, kan er begonnen worden met het toevoegen van tags. Dat doe je aan de hand van triggers en variabelen. Met een trigger geef je aan wanneer een tag geactiveerd moet worden. Denk hierbij aan klikken op een link, het downloaden van een brochure of het openen van een pdf.

Met een variabele kun je bijvoorbeeld aangeven dat een tag alleen getriggerd hoeft te worden als de actie plaatsvindt op een specifieke pagina. Vervolgens kan GTM data gaan verzamelen.

De voordelen van Google Tag Manager

Gebruik maken van GTM heeft veel voordelen, we zetten de belangrijkste voor je op een rijtje:

  • Met GTM kun je razendsnel nieuwe scripts toevoegen aan je website.
  • Door het gebruik van tags en triggers wordt het gedrag van de bezoekers op je website meetbaar.
  • Doordat je geen aanpassingen doet aan de broncode wanneer je GTM gebruikt is deze methode veel veiliger.
  • Je hebt geen developer meer nodig voor het toevoegen van kleine stukjes code waardoor je een hoop tijd bespaart.
  • De tool zelf is gratis.

Wat kunnen wij voor je betekenen?

Allereerst kunnen we Google Tag Manager installeren en bekijken of er stukjes code zijn die hierdoor overbodig worden. Daarna gaan we samen bepalen welke onderdelen van de site we willen gaan meten en stellen triggers en variabelen voor je in. Hierdoor worden alle nuttige gegevens opgehaald, waardoor je het beste uit al je marketingtools gaat halen!